Tilbake

Bytte strømleverandør? Slik går du frem

Strømtips
Motkraft
6/4/2022

Å bytte strømleverandør kan sikkert virke komplisert. Det er overraskende lett. Her får du vite hvordan. I tillegg får du noen gode tips på veien.

Strømmarkedet i Norge består av en rekke strømleverandører som tilbyr det samme produktet, men til forskjellig pris. Grunnen er at flere strømselskap tar ulike påslag og høy pris for ting som egentlig ikke er nødvendig. Derfor kan det virkelig lønne seg å ta en god titt på din eksisterende strømavtale. Betaler du kanskje mer enn du trenger?

Det finnes i tillegg mange andre gode grunner til å bytte strømleverandør. Vi har samlet noen gode råd til deg som ønsker å bytte strømselskap, og hva du må tenke på før du gjør dette.

Hvor lang tid tar det å overføre strømavtalen?

Vanligvis tar dette 1 til 3 uker, men det kan variere.

La oss ta et eksempel: Blir du kunde i et strømselskap, ordner de som regel alt for deg i det du registrerer deg med din informasjon. Deretter tar de kontakt med nettselskapet ditt. Din gamle strømleverandør får da beskjed om at du ikke lenger er kunde hos dem. Du får så så en beskjed fra din nye strømleverandør om hvilken dato det byttes fra gammel leverandør til ny.

Kan jeg bare bytte strømleverandør så ofte jeg vil?

Det korte svaret er ja. Inntil 14 dager etter at du har inngått et strømavtale, kan du angre deg. Det betyr at du i praksis kan bytte strømleverandør så ofte du vil, og det er gratis så lenge du ikke har bundet avtalen over en periode.

Hva slags informasjon trenger jeg for å bytte strømleverandør?

Det er to ting du vanligvis vil trenge for å bytte strømleverandør.

Strømselskaper vil ofte spørre deg om: 
  1. Målernummer (identifikasjon av måleren din, står som oftest på måleren din i sikringsskapet. 
  2. Målepunkt-ID (står på strømregningen din, eller kan fås av nettselskapet ditt).
  3. Du vil selvfølgelig også måtte oppgi adresse, kontaktinfo og postnummer.
På måleren din i sikringsskapet, finner du målenummeret ditt.




Kan jeg bytte strømleverandør i borettslag?

Det korte svaret er: vanligvis. Så lenge du har din egen strømmåler kan du bytte strømleverandør. Det gjelder også for deg som leier i et borettslag.

Noen borettslag har kanskje felles tilbud, eller kanskje egne tilbud. Da sammenligner du denne med andre avtaler, og ser om du kan få gjort en bedre avtale et annet sted.

Du kan mest sannsynlig bytte strømavtale selv om du bor i borettslag.




Kan nettleien endres ved bytte av strømleverandør?

Det er kjedelig å se at en stor del penger går til nettleie. Denne kan man rett og slett ikke gjøre noe med.


Nettselskap er konsesjonsdrevet. Innenfor det området du bor i er det ett nettselskap. Det er ikke mulig å bytte nettselskap.

Vil det lønne seg å bytte strømleverandør?

Ja, absolutt!

La oss si du tegnet en strømavtale for 5 år siden – en variabelprisavtale. Da har du sannsynligvis tapt penger. Det kan være så mye som flere tusen i året.

Følg med på hva du betaler. Sjekk strømfakturaen din nøye. Strømselskap kan nemlig sette opp prisen på avtalen din i løpet av tiden du er kunde. Ikke bare spotprisen, men også på gebyrer og påslag.

Strømselskapene konkurrerer om deg

Du har kanskje byttet strømleverandør før. Opplevde du da å bli ringt opp av din forrige leverandør, med et tilbud som nesten høres for godt ut til å være sant?

Dette er svært vanlig. Mange strømselskap i Norge tar i bruk telefonselgere og lokketilbud for å få deg til å bli eller forbli kunde hos dem. Disse avtalene bør du sjekke godt, da det kan være de inneholder bindingstid eller andre ting du ikke nødvendigvis får med deg.

Vårt tips er at du ikke bør kjøpe strøm av telefonselgere, selgere på gaten eller i elektronikkbutikker. Disse avtalene er ofte dårlige og dyre, og har som oftest bindingstid og høye gebyrer.

Slik bytter du strømleverandør, steg for steg

Vi gir deg en rask oppsummering på hvordan du enkelt kan bytte strømleverandør.


  1. Undersøk hvilken strømavtale som passer deg best. Du kan gjerne bruke sammenligningstjenester, men husk at disse ikke er optimale. De skiller ikke mellom faktiske avtaler og lokketilbud. Det betyr at avtalene som ligger øverst er lokketilbud.

    Vårt beste tips er å søke rundt på nettet selv. Er et tilbud for godt til å være sant, så er det nok det.

  2. Ha informasjon klart når du registrerer deg som ny kunde hos en strømleverandør: postnummer, adresse, målenummer og målenummer-ID.

  3. Vent på bekreftelse, eller på å bli kontaktet av strømselskapet. Dette kan av og til ta tid, og hvis du er usikker er det bare å kontakte strømleverandøren på kundeservice.

  4. Du trenger ikke gjøre mer, spesielt ikke hvis du velger Motkraft. Vi gjør all jobben for deg.

Uavhengig strømleverandør, så anbefaler vi at du følger godt med på fakturaen din.

Bilde av sparegris som sitter på toppen av fakturaer
Følg nøye med på strømfakturaen din, for det kan være du betaler mer enn du faktisk trenger.

Velg et strømselskap du kan stole på

Akkurat nå tenker du kanskje at det kunne vært en god idé å bytte strømleverandør. Motkraft er et strømselskap som er starta i protest, og vi er sterkt i mot hvordan strømbransjen utnytter deg for en naturressurs du ikke kan leve uten.

Derfor vil du som kunde i Motkraft aldri oppleve:


1. Ingen fordyrende fastprisavtaler, lokketilbud eller bindingstid. Hos oss finnes det bare én type strømavtale.
2. At vi setter opp priser på gebyr og påslag. Fordi vi er 100% non-profit, skal vi eller kan vi ikke tjene penger på deg
3. Å føle deg utnyttet igjen. Vi tar kampen mot unødvendig dyre strømregninger for deg.


Ønsker du å bytte til Motkraft? Det kan du enkelt gjøre her.