Vår historie
fortsetter

Om motkraft. Ansatte

Det hele startet med NRK debatten

“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg. Hvis strømprisen er den samme for alle, hva er det da som skiller strømselskapene fra hverandre?

Etter et dypt dykk i hvordan strømsalg fungerer fant jeg ut at det som i stor grad skiller selskapene er hva kundene betaler for selve selskapet, strømprisen er uansett den samme. Det slo meg at strømselskapene brukte langt mer penger på markedsføring enn på å levere strøm til kundene. Store summer blir brukt på TV-reklamer, store salgsteam og ulike markedsføringstaktikker for å tiltrekke og beholde kunder.

Dette førte til fødselen av en idé. Hva om vi kunne fjerne disse store markedsføringskostnadene og heller fokusere på det som egentlig betyr noe - å levere strøm til en rettferdig pris, uten skjulte gebyrer eller overraskelser? Det var her Motkraft ble født.”

“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg...

Les mer

“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg. Hvis strømprisen er den samme for alle, hva er det da som skiller strømselskapene fra hverandre?

Etter et dypt dykk i hvordan strømsalg fungerer fant jeg ut at det som i stor grad skiller selskapene er hva kundene betaler for selve selskapet, strømprisen er uansett den samme. Det slo meg at strømselskapene brukte langt mer penger på markedsføring enn på å levere strøm til kundene. Store summer blir brukt på TV-reklamer, store salgsteam og ulike markedsføringstaktikker for å tiltrekke og beholde kunder.

Dette førte til fødselen av en idé. Hva om vi kunne fjerne disse store markedsføringskostnadene og heller fokusere på det som egentlig betyr noe - å levere strøm til en rettferdig pris, uten skjulte gebyrer eller overraskelser? Det var her Motkraft ble født.”

Bjørn Spieler - gründer & daglig leder

Bjlørn Spieler fra motkraft

Bjørn Spieler - gründer & daglig leder

Det hele startet med NRK debatten

Bjørn forteller om hvordan Motkraft ble født.

Resten av historien

Vi lanserte tjenesten vår i oktober 2021 med et brak

Vår protestaksjon mot bransjen fikk bred mediedekning, mye større en det vi forventet og kunne håpet på. Dere sa tydelig i fra at dette ville dere ha.

Det førte til en massiv kundevekst vi ikke var klare for

På det tidspunktet var vi bare tre karer og en utsatt kaffekanne. Da kundene begynte å strømme på i hopetall, stod vi ovenfor store utfordringer. Vi måtte øke bemanningen og manøvrere gjennom den eksponentielle veksten i omsetning. I desember alene håndterte vi innkjøp av strøm for den svimlende sum av 76 millioner kroner.

Vi mente oppriktig vi var billigst, men lokketilbud ble klassifisert som billigere...

Vi utelot lokketilbud i vår “billigst” sammenligning, i protest mot at Forbrukerrådet anbefaler slike avtaler på deres sammenligningstjeneste Strømpris.no. Derfor finner du ikke Motkraft der, fordi vi driver ikke med lokketilbud. Sadfact: Du som skattebetaler finansierer denne villedende tjenesten.

Verden endrer seg, og vi i takt med den

Å drive strømselskap ble en del dyrere enn vi så for oss, spesielt med de ekstreme strømprisene som har vært. For å kunne fortsette å eksistere, måtte vi gjøre noen små endringer. Vi leverer fortsatt på et svært konkurransedyktig prispunkt og er blant de billigste i bransjen.

Del 2 av Motkraft-historien begynner nå 🚀

Etter 18 måneder med beinhard jobbing, og etter å ha overvunnet en rekke utfordringer, står vi nå sterkere enn noen gang. Motivasjon til å fortsette ferden har aldri vært høyere - og vi gleder oss til å utfordre bransjen og Forbrukermyndighetene ytterligere.

De som fortsetter å skrive historie

De som fortsetter å
skrive historie

Luka Grujic

Produkteier

Henriette Klopstad

SoMe

Bjørn Spieler

Gründer & Adm. dir.

Ane Stamnes

Drift & kundesenter

Kevin Skjærvik

Markedsansvarlig

Henrik Schultz

Økonomidirektør

Luka Grujic

Produkteier

Henriette Klopstad

SoMe

Bjørn Spieler

Gründer & Adm. dir.

Ane Stamnes

Drift & kundesenter

Kevin Skjærvik

Markedsansvarlig

Henrik Schultz

Økonomidirektør

Luka Grujic

Produkteier

Henriette Klopstad

SoMe

Bjørn Spieler

Gründer & Adm. dir.

Ane Stamnes

Drift & kundesenter

Kevin Skjærvik

Markedsansvarlig

Henrik Schultz

Økonomidirektør

Luka Grujic

Produkteier

Henriette Klopstad

SoMe

Bjørn Spieler

Gründer & Adm. dir.

Ane Stamnes

Drift & kundesenter

Kevin Skjærvik

Markedsansvarlig

Henrik Schultz

Økonomidirektør

Tone Lia

Drift & kundesenter

Fernando Alvarez

Teknisk direktør

Kristine Moe

SoMe

Henrik Lexow

Produktdirektør

Mathias Tvervåg

Controller

Dong Hyun Kim

UX/UI Designer

Tone Lia

Drift & kundesenter

Fernando Alvarez

Teknisk direktør

Kristine Moe

SoMe

Henrik Lexow

Produktdirektør

Mathias Tvervåg

Controller

Dong Huyn Kim

UX/UI Designer

Tone Lia

Drift & kundesenter

Fernando Alvarez

Teknisk direktør

Kristine Moe

SoMe

Henrik Lexow

Produktdirektør

Mathias Tvervåg

Controller

Dong Huyn Kim

UX/UI Designer

Tone Lia

Drift & kundesenter

Fernando Alvarez

Teknisk direktør

Kristine Moe

SoMe

Henrik Lexow

Produktdirektør

Mathias Tvervåg

Controller

Dong Huyn Kim

UX/UI Designer

Vi har store planer for fremtiden

Vi har store planer
for fremtiden

Av folket, for folket

Motkraft er av folket, for folket. Nå inviterer vi kundene og offentligheten til å bli medeiere gjennom Folkeinvest. I tillegg letter vi også sløret av Motkraft GreenFlex, et produkt som kan revolusjonere bransjen, og være med å løse en av de større utfordringene knyttet til overgangen til fornybar energi.

Les mer

Tjen penger på strømforbruket ditt

Strømnettet takler ikke at alle bruker strøm samtidig. Med GreenFlex ønsker vi å muliggjøre at privatkunder kan hjelpe til å avlaste nettet - og dermed få betalt for det.

Du kan faktisk potensielt tjene opp til flere tusen kroner i året på at avlaste nettet.

Les mer

Få med deg alt spennende som skjer fremover, meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Du har nå blitt registrert
Noe gikk galt... Prøv en gang til