Standard spotprisavtale for strøm til privatkunder
01.03.2023
Leverandør:
Navn: Motkraft AS
Adresse: St. Olavs gate 24, 0166 Oslo
Organisasjonsnummer: 927 605 538
Kunde:
Navn:
Adresse:
Fødselsnummer:
Mobilnummer:
E-postadresse:
Eventuell fakturaadresse:
Varslinger knyttet til kundeforholdet:
Målepunktadresse:
MålepunktID:
Prisområde:
Oppstartdato:
Produktnavn: Motkraft Spot
Avtaletype: Spotpris time for time, se nærmere om pris nedenfor
Plusskunde: Kunden krediteres for gjeldene områdepris per kWh time for time for strøm som
mates ut på nettet
Produkt spot: Gjeldende områdepris per kWh (spotpris Nord Pool) time for time pluss merverdiavgift
Fastbeløp: Kr 29 per målepunkt per måned inklusiv merverdiavgift
Påslag: 2,00 øre per kWh inklusiv merverdiavgift og elsertifikater
Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved
gjennomfakturering. Se punkt 6.
Fakturering skjer etterskuddsvis basert på reelt eller estimert forbruk i samsvar med gjeldende regelverk.
Betalingsfrist faktura: 14 dager etter fakturadato, månedlig
Efaktura: Gebyrfritt
Papirfaktura: Kr 6 per papirfaktura
Dersom Kunden ikke betaler innen betalingsfristen, skal kunden varsles skriftlig og gis 14 dagers
betalingsfrist. Dersom Kunden innen den tid ikke har betalt skyldig beløp, kan Leverandøren heve
avtalen ved melding til Kunden.
Enhver innbetaling fra kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring
Leverandøren har på Kunden, med mindre partene skriftlig har blitt enige om noe annet.
Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter forfall angitt på faktura i henhold til
forsinkelsesrenteloven. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.
Når Kunden uttrykkelig har anmodet om direkte oppstart, eller bestilling tilbake i tid, er Kunden
forpliktet til å betale for forbruket inntil Kunden sier opp eller benytter angreretten, se punkt 11
nedenfor.
Kunden skal gi de opplysninger om anlegget som Leverandøren trenger for at avtalen skal kunne inngås, herunder fødselsnummer, faktura- og anleggsadresse, målepunkt-ID og e-postadresse/mobilnummer. Kunden er selv ansvarlig for at Leverandøren til enhver tid har oppdaterte kontaktopplysninger på Kunden.
Ved vurdering av kredittverdighet, kan Leverandøren, foruten offentlig tilgjengelige
opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer
Hvis inngåelse av denne avtalen innebærer skifte av strømleverandør, skal Leverandøren
på vegne av Kunden iverksette et leverandørskifte og Kundens eksisterende strømavtale
opphører, med mindre annet er uttrykkelig avtalt. Kunden er selv ansvarlig for oppfyllelse av
avtalen med tidligere strømleverandør for eventuelle konsekvenser av oppsigelse, for
eksempel dersom oppsigelsen utløser bruddgebyr etter den tidligere avtalen.
Leverandøren plikter å levere elektrisk strøm i henhold til kundens løpende behov. Kunden
plikter å betale for den leverte strømmen i henhold til denne avtalens betingelser.
I de tilfeller Kunden har 14 dager angrerett, dvs. når avtalen er inngått ved fjernsalg eller
utenfor fast utsalgssted, (se punkt 11), kan ikke startdato for levering av strøm under
avtalen være før angrefristperioden har utløpt, med mindre Kunden uttrykkelig ber om at
oppstart av leveringen skal påbegynnes før angrefristen har utløpt. Hvis Kunden ber om slik
førtidig oppstart, vil Kunden være ansvarlig for kostnader i angrefristperioden dersom
kunden senere benytter angreretten, se punkt 11.3 iii) annet avsnitt.
Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller
ved gjennomfakturering. Dersom leverandøren har en avtale med Kundens nettselskap om
gjennomfakturering, vil Leverandøren fakturere kunden for nettselskapets fakturerte
nettjenester. Kunden gir leverandøren fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og
iverksette nødvendige tiltak for eventuell gjennomfakturering av nettjenester.
Leverandøren avregner forbruket etter forbruksdata mottatt fra Elhub. Ved feil ved
måledata, feil håndtering av måledata, faktureringsfeil, eller feil på måleren, kan
leverandøren eller Kunden kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling.
Tilbakebetaling eller tilleggsbetaling ved slike avregnings- eller målefeil kan kreves for den
tid feilen kan dokumenteres. Etterberegning/godskriving skjer fra og med siste betalingsfrist
etter at feilen ble oppdaget, og i utgangspunktet ikke ut over den alminnelige
foreldelsesfristen for krav på 3 år, jf. lov om foreldelse av fordringer.
Kunden må rette krav om retting av feil ved måledata eller feil håndtering av måledata
direkte til nettselskapet, som er ansvarlig for målingen. Kunden må selv be nettselskapet
om en eventuell kontroll av måler.
Dersom kunden flytter, vil denne avtalen følge Kunden til nytt leveransepunkt (nytt
målepunkt-ID), forutsatt at Kunden melder flytting til Leverandøren. Partene kan likevel
gjensidig si opp avtalen i tråd med avtalens punkt om oppsigelse.
Dersom avtalen ikke har en særskilt avtalt bindingstid, kan avtalen sies opp av hver av
partene med 14 dagers skriftlig varsel. Oppsigelse vil skje automatisk dersom Kunden
inngår avtale om strømleveranse med en annen strømleverandør. Oppsigelse fra
leverandørens side forutsetter saklig grunn.
Avtale med prisgaranti kan ikke sies opp av leverandøren i perioden med prisgaranti.
Denne avtalen kan overdras av Leverandøren til en annen strømleverandør forutsatt at
denne avtalens betingelser videreføres. Kunden skal varsles minst 30 dager før
overdragelse kan skje, og Kunden kan uansett si opp avtalen med 14 dagers varsel fra det
tidspunktet overdragelsen skjer.
Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, typisk ved salg
over internett, på stand eller ved telefon- eller dørsalg, har Kunden etter reglene i
angrerettloven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å grunngi dette. Virkningene av
at angrerett gjøres gjeldende er regulert i angrerettloven. Angrefristen utløper 14 dager
regnet fra dagen etter avtalen er inngått eller fra når Kunden har mottatt informasjon om
angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag,
helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Dersom angrerett gjøres gjeldende, må Kunden på en entydig måte opplyse Leverandøren
om at Kunden velger å gå fra avtalen. Angreretten kan gjøres gjeldende ved å bruke
Leverandørens angrerettskjema, men melding kan også gis på annen måte, eksempelvis
per e-post eller brev. Angrefristen anses overholdt dersom kunden har sendt slik melding
før utløpet av angrefristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort
gjeldende, så meldingen bør derfor sendes skriftlig.
i) Ved bruk av angreretten opphører Kundens plikt til å betale for fremtidig
strømleveranse og Leverandørens plikt til å levere strøm.
ii) Benytter Kunden angreretten før leveransen har startet, annulleres bestillingen og
Kunden fortsetter som kunde hos sin forrige leverandør.
iii) Hvis Kunden uttrykkelig har bedt om oppstart av strømleveransen før angrefristen på
14 dager er utløpt, og deretter har brukt angreretten, skal Kunden betale et beløp som
står i forhold til det som er utført eller levert frem til tidspunktet da kunden underrettet
Leverandøren om ønsket om å gå fra avtalen. I slike tilfeller hvor leveransen har
startet, vil Kunden bli overført til leveringspliktig strøm fra sitt nettselskap, om ikke
kunden sørger for å inngå ny strømavtale med en annen strømleverandør. Dette
punktet gjelder også der Kunden melder innflytting tilbake i tid og Kunden uttrykkelig
har bedt om oppstart av leveransen fra innflytting.
Leverandøren kan foreta endringer i avtalte priselementer og andre vilkår i denne avtalen.
Eventuell endring i priselementer eller andre vilkår kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at
direkte varsel er sendt Kunden. Varselet skal sendes til Kunden på den måten kunden har
valgt (SMS og / eller e-post, eventuelt ordinær post), se punkt 1.
Leverandøren har ikke adgang til å endre priselementer med avtalt prisgaranti før etter at
garantiperioden har utløpt.
Dersom det oppstår en tvist mellom Kunden og Leverandøren, kan Kunden bringe tvisten
inn for Elklagenemnda (kostnadsfritt for Kunden), eller bringe saken inn for domstolene.
Elklagenemndas vedtak er rådgivende for partene. Ved vedtak som gir Kunden helt eller
delvis medhold, skal Leverandøren gi begrunnet melding til Kunden og nemnda innen fire
uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.
Så lenge en tvist er til behandling i Elklagenemnda, kan ikke en part bringe den inn for de
alminnelige domstolene. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet
begjæringen om klagebehandling er kommet inn for nemnda. En sak som nemnda har
realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.
«Denne avtalen er i tråd med Standard spotprisavtale for strøm utarbeidet av Fornybar Norge i dialog med
Forbrukertilsynet. Avtalen er "todelt". Avsnittene 1-4 er basert på standarden, men kan endres av strømleverandørene. Avsnittene 5-13 gjelder likelydende for alle strømleverandører»